Ethiopische en Nederlandse verkiezingen

12 juni 2010

Ethiopië

Ik ben benieuwd hoeveel er in Nederland op het nieuws is geweest over de verkiezingen in Ethiopië en nog interessanter, wat er precies over is besproken. De verkiezingen zijn dus vorige week zondag (23 mei) gehouden en dat verliep allemaal erg rustig. Voorafgaand aan de verkiezingen hebben we regelmatige campagnewagens vol met mensen, vlaggen en luidsprekers voorbij zien komen. En dat was best vaak, aangezien we door ons nieuwe plekje op La Gare midden in het centrum zitten. Die campagnes waren voornamelijk van de regerende partij maar ook enkele van de oppositie. Je schijnt hier in totaal zo’n 30 verschillende partijen te hebben, waarvan ons er maar 4 echt bekend. Die bekendmaking gebeurd hier voornamelijk door pamfletten en billboards. Die kom je dan ook werkelijk overal tegen. Elke partij heeft een bepaald teken zoals een bij voor de regerende partij en een bloem of hand voor één van de oppositiepartijen. Het schijnt dat het ophangen van de pamfletten voor de oppostie niet altijd even veilig is (met name buiten Addis) en je moet het natuurlijk niet in je hoofd halen om een pamflet van de regerende partij weg te halen. De dag na de verkiezingen werd er geloof ik door de Human Rights Trust bekend gemaakt dat de verkiezingen niet geheel eerlijk zouden zijn verlopen. De reactie hierop was een demonstratie van de regerende partij op dinsdag. De boodschap was in het kort: wij kiezen onze leider zelf, dus bemoei je er niet mee. Helaas had ik die zelfde dag/ochtend een afspraak met iemand en aangezien er geen enkel busje of auto in het centrum te bekennen was, ben ik maar gaan lopen. Toen ik werd opgeven door allemaal demonstranten. Ik bevond me op dat moment dichtbij Mequal Square, een plein in het centrum waar iedereen zich verzamelde om naar een toespraak van Meles (de president) te luisteren. Toen heb ik Marijn toch maar even gebeld, want een held als ik ben vond ik dit (ondanks de rustige sfeer) nou niet erg prettig. ’s-Middags was het circus voorbij en zagen we “thuis” op de BBC pas echt waar het over ging. We hadden ’s-ochtends namelijk nog geen idee of het nou een demonstratie van de oppositie of regerende partij was en dat maakte met name mij een beetje onrustig. Ook gezien de gebeurtenissen van 5 jaar geleden en het evacuatieplan dat de ambassade, waar we onze GPS coordinaten voor op moesten geven, maakte mij enigszins bezorgd. Maar goed het is allemaal rustig verlopen, alleen wordt de uitslag pas 30 dagen na de verkiezingen bekend gemaakt.

Nederland

Komen we net terug van 10 heerlijke dagen door Wondo Genet/Bale, krijgen we de verkiezingsuitslag van Nederland voor onze kiezen: grote winst voor rechts met Wilders op een 3e plaats. Hoe kan het toch dat 1 op de 4 Nederlanders voor Wilders stemt? Ik (Janneke) vind dit persoonlijk enorm teleurstellend en ben dan ook blij dat we nog even in Ethiopië verblijven, waar moslims en christenen erg goed met elkaar samenleven, hoofddoek of niet. Dan kun je veel over Ethiopië zeggen, maar een kopvoddentax is hier godzijdank (of allahdank) niet een onderwerp van gesprek.

1. toine:
    13 juni 2010
    niet onbelangrijk: wilders heeft 24 van de 150 zetels. Dus, niet 1 op de 4, maar 1 op de 6 heeft op wilders gestemd. Nog teveel, maar het scheelt toch weer.
    En, vergeet niet dat meer dan 5 op de 6 nederlanders NIET op wilders heeft gestemd! Klinkt het toch weer anders...