Janneke’s poging om de bomen in Ethiopië te redden

12 juni 2010 - Addis Abeba, Ethiopië

Veel van jullie hebben me gevraagd hoe mijn onderzoek gaat, dus lijkt het me leuk om hier ook kort iets over te zeggen. Mijn onderzoek naar “the deployment of REDD (reducing emissions from deforestation and forest degradation) in Ethiopia”, oftewel wat kunnen we doen om de bomen in Ethiopië te redden, verloopt eigenlijk (alles bij elkaar opgeteld) erg goed. Ik mag eigenlijk niet klagen als ik na ga wat er allemaal wel niet mis kan gaan (en ook vaak gaat) in dit land en dan met name in deze hoofdstad, maar dat ga ik toch lekker doen (om effe lekker op te starten). Zo lijkt het bijvoorbeeld heel normaal om een afspraak niet na te komen. Ben ik net de hele stad doorgecrosst (wat al snel een uur of anderhalf kan duren), blijkt de persoon in kwestie wegens familieperikelen, afspraken buiten de deur, of een cronische darmonsteking (die heb ik er zelf bij bedacht maar het kan maar zo) toch niet aanwezig, of ik een andere keer terug kan komen. En nu is het niet erg als dit één keertje gebeurd, maar dit is toch zeker al wel 6 tot 7 keer het geval geweest. En dan zit ik pas op de helft van mijn onderzoeksperiode! Wie weet wat de eindstand wordt? Maar goed ik blijf er verrassend kalm onder (ben pas één keer razend thuis gekomen, waarna Marijn me rustig heeft toegesproken), weet het te relativeren (meestal) en probeer er op zo’n moment maar het beste van te maken (ogh wat vervelend, is er misschien iemand anders die ik kan spreken?). Het is en blijft natuurlijk Ethiopië en hier heerst toch een beetje de mentaliteit: als het vandaag niet gebeurd, misschien over een week wel? En waarom zouden we het anders en vooral logischer doen? Nee zo gaat het namelijk altijd. Zelfs mijn afstudeerbegeleider (hoe aardig en hulpvaardig ook) heeft er een handje van afspraken te verzetten op het laatste moment en dat kan behoorlijk vervelend zijn als je er op rekent. Nu ik me voldoende negatief heb uitgelaten, is het misschien handig om ook de positieve kanten te belichten. Dus hier komt het dan:

- Mijn onderzoek wat uit twee delen bestaat verloopt ruim volgens planning. Zo heb ik het eerste gedeelte al afgerond en daar is positief op gereageerd door mijn afstudeerbegeleider in Wageningen.

- Het tweede gedeelte verloopt ook goed, hoewel ik had gehoopt dat ik meer detaileerde informatie uit mijn interviews zou kunnen halen. Het internationale beleid (om ontbossing tegen te gaan) waar ik het met verschillende instanties over heb blijkt in een wel heel erg prematuur stadium, waardoor veel instanties er nog niet veel over kwijt kunnen. Oh jee nu maak ik dit puntje toch weer enigszins negatief: desalnietteminnnnnnnnnnnnnnnn:

- Heb ik enkele mensen gesproken die wel erg goed in de materie zitten en die me goed verder kunnen helpen. En netwerken doet wonderen en daar blijk ik nog niet zo heel slecht in te zijn.

- Het “veldwerk” zit er aan te komen! Voor mij betekent dit geen bomen meten of monsters nemen, maar voornamelijk met mensen in het veld praten en hen interviewen. Marijn en ik hebben het geluk dat dit veldwerk zich in Wondo Genet, Bale Mountains en hopelijk ook The Great Rift Valley afspeeld. 3 prachtige plekken die we met behulp van de projectauto kunnen bezoeken. En naast de gesprekken die ik daar wil voeren, gaan we natuurlijk ook de toerist uithangen en veel leuke plekjes bezoeken. Marijn heeft voor de gelegenheid speciaal een Ethiopisch rijbewijs (lees: een geplastificeerd papiertje met een stempel) geregeld, aangezien we anders met een chauffeur op pad moesten en daar hebben we beide niet zoveel zin in.

En om het nog een beetje leuk te houden, ga ik maar niet op details van mijn onderzoek in. Mocht je geinteresseerd zijn, dan kan ik je natuurlijk altijd nog een samenvatting geven aan het einde van mijn afstudeerperiod, welke hopelijk tm augustus loopt. Heb vandaag mijn diplomauitreiking voor september aangevraagd, dus hopelijk kan ik in één maand mijn resultaten en conclusie op papier zetten en meteen mijn verdediging doen, zodat ik niet nog een kwartaal lang studiegeld moet betalen.

Knuffel,

Janneke

1. Frans Kroon:
    16 juni 2010
    Hi Janneke,

Leuk verslagje! Blij dat je ondanks tegenslag toch op schema weet te blijven: goed van je! Hopelijk kun je veel informatie uit je veldwerk halen zodat je toch wat positiever gestemd raakt?!
    In elk geval hebben jullie de luxe bijkomstigheid om idd 'de toerist' uit te hangen en toch te kunnen genieten van een grandioze reis ervaring! Dat maakt veel goed! Pas goed op elkaar en veel succes nog, groet en dikke pakkerd voor jullie beiden, Frans.