Van Oranje feest naar Kratermeer

16 mei 2010 - Addis Abeba, Ethiopië

Hallo Allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden maar nu is het echt even weer tijd voor een update van onze blog.
Vorige week bleven we een weekend in Addis en hadden we weer een feestje gesponsord door de Nederlandse ambasade en st. George Brouwerij. De Oranje Trophy kwam namelijk langs bij Wim's Holland Huis in Addis. Dit sijn 22 auto's die vanuit Nederland naar Zuid Afrika rijden om daar het Nederlands elftal aan te moedigen tijdens de wedstrijden daar.
Het was echt een hele bonte verzameling voertuigen van Volkswagen busjes tot gigantische unimog's.
Lijkt ons ook geweldig om een keer met een auto zo'n grote afstand af te leggen, onderweg veel te zien en lekker vrij te zijn.
Het feest bij het Holland House was erg gezellig en we hebben weer een aantal leuke mensen ontmoet.

De dag erop zijn we samen met Messie en Mike, de verhuurder van ons huisje, naar Entoto geweest, een berg iets ten noorden van Addis. Hier is ook keizer Menelik neergestreken om zich te vestigen, dit was nog maar iets meet dan 100 jaar geleden.
In deze 120 jaar is heel Addis Abeba uit de grond gestampt.
Op de Entoto berg staat de st. Mary kerk die ook door Menelik II is laten bouwen. Toen we op weg waren naar de kerk hadden we een minibusje geregeld die ons voor 50 Birr naar boven zou brengen, dit was door Messie geregeld, toen we boven waren had de buschauffeur echter verzonnen om er 150 Birr van te maken.Na hevige discussie hebben we hem uiteindelijk maar kwaad 100 Birr gegeven om van het gezeik af te zijn. Dit was de eerste keer dat ik me in Ethiopie echt bedonderd voelde.
Ach ja maak je je druk over 2.75 Euro maar toch, het gaat om het principe.
De dag was verder erg gezellig en we zijn lekker even de stad uit geweest.

In de week die volgde was het eigenlijk plots een beetje het dagelijks leven. Janneke was druk met haar interviews en ik lees vooral veel in Dark Star Safari van Paul Theroux, een erg leuk reisboek over Afrika dat uitnodigd verder en langer op pad te gaan.

Dit weekend hebben we vrijdag avond in de kroeg gehangen bij Wim.
Zaterdag zijn we gaan kijken naar de kratermeren in Debre Zeyit, een adembenemd mooi uitzicht vlak buiten Addis.
We zijn 's ochtends met een minibus vanaf het station richting Debre Zeyit gereden en daar aangekomen werden we met een Gari, een paardenkarretje dat dienst doet als taxi, naar het eerste meer gebracht, Bishoftu. Erg leuk om een keer in zo'n wagentje te zitten. vanaf Bishoftu zijn we met een tuktuk, weer zo'n leuk karretje, naar Lake Hora vervoerd waar we een uur of twee hebben genoten van het tropische klimaat met vogels, palmen en bananenbomen.
Toen we hier uitgekeken waren zijn we met een stel vriendelijke bruiloftgangers in een bus meegelift terug naar Debre Zeyit.
Hier hebben we nog een tijd door het dorp rondgewandeld en zijn toen gaan eten.
Een erg lekker restaurant daar en nog goedkoper dan in Addis. De terug weg hebben we de lokale bus genomen naar Addis. helemaal niet verkeerd en zeker in vergelijking met de minibus ze rijden kalmer er, ik tenminste, heb ook nog is meer beenruimte. Debre Zeyit was echt een aanrader om is te gaan kijken. Als we een keer de stad uit willen dan is dit zeker nog een keer een goede optie!

Gisteravond waren we moe en snel in slaap na een warme dag met veel gewandel en vandaag is gewoon een slome zondag, ook wel is lekker!

Tot de volgende blog en veel kijkplezier op de foto's!  Groet Janneke & Marijn

1. elisa:
    16 mei 2010
    Hoi! Lees elke keer jullie verhalen met plezier :) En de foto's zijn erg sprekend! Janneke, ben benieuwd hoe het met je onderzoek gaat!? Wil het een beetje vlotten? Hier gaat alles goed, morgen voor een week naar texel. Beestjes vangen, wadlopen, vogels tellen en vegetatie opnamen maken. Lekker weer erbij, komt helemaal goed :) Daarna weer hard aan de scriptie :s Groetjes, Elisa
  2. Jessie:
    16 mei 2010
    Hey lieve Janneke en Marijn,

Leuk om weer een stukje van jullie leven daar te lezen! Zo te zien carnavallen ze daar het hele jaar door bij Wim's Holland House;)
    Veel plezier en geniet er van!
    Groetjes Jessie
  3. Allard:
    17 mei 2010
    Zie je wel jezus is een neger (foto 14)!

Ltrz, Allard
  4. Tante Alie en Ansjelien:
    20 mei 2010
    Hoi Marijn,
    hoe is het?
    Wat leuk dat jullie in Etheopie zijn!
    Wens Janneke veel succes en geniet er maar van!

Liefs, tante Alie en Ansjelien
  5. Sander & Caroline:
    24 mei 2010
    Leuk om te lezen dat je weer een ver avontuur ondernomen hebt, we gaan jullie volgen! Veel plezier samen.
    Sander
  6. Erik:
    25 mei 2010
    zo, dat is weer eens wat anders dan DLG ;-) geniet er van!!!
    enne...kan je daar een beetje terecht met je Salsa?

groetjes

Erik
  7. Sytze van der Schaaf:
    26 mei 2010
    Dag Janneke en Marijn,

Vanaf de 7e verdieping in de Leeuwenbrug in Deventer even een reactie. Hier in Deventer veel klagende bewoners over de openbare ruimte die er in tegenstelling met Ethiopie perfect bij ligt en op jullie foto's alleen maar lachende gezichten ondanks de armoede. Geniet van de reis. groetjes, Sytze
  8. tante mieke kroon:
    30 mei 2010
    Lieve Janneke en Marijn,
    O, wat hebben jullie een leuke reis. Goed om dat zo via internet te volgen. Vanmiddag nog met Marjolijn gebeld. Zij doet morgen tentamen. Alles gat verder goed met haar. Jullie veel plezier. Tot het volgend bericht.
    Liefs

Mieke.
  9. Mandy:
    1 juni 2010
    Hey Dielsie en Marijn.
    Zo te lezen en te zien hebben jullie het prima naar je zin. Van de week kregen de kinders van mijn klas een samsam over Ethiopie. Ze weten ook inmiddels dat jullie daar zitten!
    Verder nog geen nieuws over ivo, wachten nog steeds op een oproep van Nijmegen!! (duurt al 1 maand).

Kus en liefs,

Mandy
  10. José:
    6 juni 2010
    Hallo daar,
    Wat leuk dat we jullie reiservaringen mogen delen!
    Vandaag ben ik er eens goed voor gaan zitten om alle verhalen door te lezen. Geweldig, wát een ervaringen!
    Geniet ervan!
    Heel veel groetjes Jan José en de rest
  11. joopenellie:
    7 juni 2010
    hoi janneke en marijn wat leuk voor jullie dat alles zo goed gaat bij ons gaat ook alles naar wens maak er samen nog iets leuks van maar dat zal jullie wel lukken en veel plezier nog en de groetjes van je tante en oom uit overasselt
  12. Jannie Diels:
    8 juni 2010
    Lieve Janneke en Marijn,

Even een kort krabbeltje vanuit Herpen. Hier loopt alles prima. Hoe is je nieuwe plekje? bevalt het een beetje . Een dikke knuffel van papa Peter en mama Jannie. Geniet ervan. En marijn nog 17 nachtjes slapen en dan ......Feeeestje