Veilig terug in Addis!

27 april 2010 - Addis Abeba, Ethiopië

Hallo Allen!

Daar zijn we weer met een update van de blog. Deze keer ook met foto's, het internet word al ietsje sneller hier... op sommige plaatsen dan. Afgelopen vrijdag zijn we terug gekomen uit Lalibela. In Lalibela staan de Rock hewn churches dat zijn 11 volledig uit de rotsen gehakte kerken (zie foto's)echt heel indrukwekkend! Hier zijn we (weer met zijn vier) door een gids begeleid door de honderden jaren oude kerken. Lalibela was echt een eind reizen in ieder geval een eind om maar zeker de moeste waard om 2 dagen extra voor in de bus te zitten.

Maandag waren we vanuit Bahir Dar met een minibus naar Lalibela vertrokken, we hadden via de manager van het Ghion Hotel in Bahir Dar een minibusje geregeld naar Lalibela.
Dat is ongeveer 350 km rijden waarvan ca 80 km over hobellige dirtroads. Om 3:00uur in de nacht zouden we uit het hotel opgehaald worden met ons vier (Ook Frits & Diane die we in Bahir Dar ontmoet hebben in het hotel)
Voordat de bus ging rijden ging de bestuurder bijna twee uur lang in de stad op zoek naar meer passagiers pff staan we daarom om 2:30 op? Nouja dat in dus typisch Etiopie.
Toen we eindelijk vertrokken stopte debus na 5 km alweer langs de kant van de weg
omdat de chauffeur te moe was om te rijden. ja hoor! na een korte overtuigende redevoering van een aantal passagiers en Janneke heeft Marijn het stuur overgenomen en de bus veilig tot Gashena gebracht waar we over moesten stappen op een andere minibus met goede en uitgeruste chauffeur.

Dit willen we absoluut niet nog een keer dus zijn we een dag langer in Lalibela gebleven om een verantwoorde bus terug naar Addis Abeba te krijgen. Dat was nogal een hele tour want iedereen rook opeens geld dus binnen een paar uur was het hele dorp op zoek naar een minibus, allemaal veel te duur dus besloten we de local bus te nemen naar Dessie en daar verder te kijken. maar natuurkijk kregen we laat in de avond vlak voor vetrek een aanbod wat ons wel aanstond

De tweede dag in Lalibela Kwamen we Hilde tegen, ze doet haar Phd onderzoek hier en is ook aan Wageningen gelinkt, zij hielp ons met het zoeken naar een goede minibus naar Addis en gaf Janneke veel tips over mensen die ze eigenlijk zou moeten spreken voor haar onderzoek. de avond voor vertrek zijn we met haar uit eten geweest in echt een sjieke tent met een geweldig uitzicht over de bergen!

Na drie nachten Lalibela zijn we met een minibus op weg gegaan naar Addis, deze keer vertrokken we gewoon om 7:00 uur en toen gingen we ook gewoon rijden. Het is echt geweldigom hier met een auto door het landschap te rijden, al duurt het langer dan vliegen, je ziet echt heel veel! Langs de route van Lalibela naar Dessie is het behoorlijk droog en erg warm, echt een woestijn maar na Dessie werd het echt verschrikkelijk groen met veel waterstromen langs de weg. Ze lopen hier zelfs met Dromedarissen langs de weg, je weet niet wat je ziet! :) Met de auto naar Addis is te ver om in een dag te rijden dus moesten we overnachten in Debre Sina vlak voor een tunnel die 's nachts sluit met het oog op terrorisische aanslagen.

Die nacht in Debre Sina heeft Marijn zijn injera (zure gistpannekoek met groente en vleespapjes)
er weer uitgegooid, ben die Injera nu echt zat en hoef het de eerste tijd niet weer... :)

De volgende dag nog uren in de bus gezeten over hobbelige dirtroads naar Addis maar wel goed aangekomen daar. Op weg naar Addis werd Janneke ziek. Dat heeft wel een paar dagen geduurd maar dat is ook weer helemaal beter.

nu ik dit zit te tikken is het dinsdag en vertrekken Frits en Diana, die de afgelopen dagen in Addis bij ons gelogeert hebben, naar Kenia. Op hun log staan ook nog een paar foto's die het bekijken misschien waard zijn :)
fridi.reislogger.nl

voor nu laat ik het er wat tekst betreft weer even bij zitten, dat doen we thuis wel even op de laptop dat scheelt fors tijd in het internetcafe.

Tot snel Allemaal Groet Janneke & Marijn

1. Lennaert:
    Hey daar,

Die kerken uit 1 stuk ziet er imposant uit. Hoop dat jullie het goed hebben daar. Pas goed op! Het lijkt in ieder geval dat jullie het beter hebben dan dat ik met mijn vriendin in zambia had. Hoop dat jullie een goeie tijd hebben. Wanneer zijn jullie weer terug? Ik ben tot eind augustus weer in NL om te werken. Hopelijk tref ik jullie daar en anders volgend jaar ergens.

Groetjes uit Canada!
  2. Allard:
    Dag schatjes,

Als ik het zo lees hebben jullie het wel naar je zin. Die kerken daar moet ik ook een keer heen, ziet er super uit! De Heks is nu ook Allard-loos, was een leuk feestje. Veel plezier,

Groeten uit zonnig Deventer
  3. karin:
    Hey Kerels,

Dat klinkt en ziet er mooi uit zeg! Veel mooie avonturen voor jullie nog! liefs, Karin
  4. Bart Kroon:
    Hé Marijn & Janneke,
    Mooi hoor!! Hé Marijn, wel een beetje aan de cultuur aanpassen hè! Moest je weer zo nodig het Westerse tempo opdringen aan een verantwoordelijke chauf die zich gewoon aan rusttijden volgens zijn tachograaf dient te houden. Lekker genieten samen en Janneke succes met je opdracht.
    Liefs, vanuit Beerzerveld
  5. Frans Kroon:
    Lieve Janneke & Marijn,

Hehe, eindelijk dan het bericht dat jullie goed zijn aangekomen, terug in Addis. Fijn te lezen dat jullie het erg naar de zin hebben op af en toe buikloop en dat soort ongemakken na dan. Ook een verstandige keuze om zelf 'n stukkie (250km door dat terrein?) te sturen, weet je zeker dat je die ravijnen vermijdt en leg je je leven niet in een bezopen of khat-kauwende 'taxi-chauffeur'!! Haha...toch stoer! Passen jullie goed op je spullen want ze roven niet hoor, maar nemen wel graag alles van je mee! En flink afdingen hoort er ook bij, maar ik las dat jullie dat al hebben toegepast inmiddels! En tjsonge, wat een decadentie om te zwemmen in het Sheraton zwembad in een zo'n arme omgeving, durven jullie wel? Haha...flink blijven genieten, zeker van al die mooie kleuren! Dikke pakkerd voor beiden, Pa.
  6. Floor:
    Hallo!

Weer een leuk verhaal van jullie om te lezen! De foto's zien er ook super uit! Ben blij dat jullie het naar je zin hebben en veel mooie dingen doen en zien. Handig om iemand tegen te komen die veel goede tips heeft qua mensen om mee te praten voor Janneke's opdracht. Lekker genieten daar. Doe ik dat hier ook, vandaag 22 graden :-). xx
  7. Miriam:
    28 april 2010
    Wat een verhalen! Goed man!Leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben! Veel plezier!!
  8. Maaike:
    28 april 2010
    Seht gut aus ja! Krijg er al weer de reiskriebels van, haha! Geinig dat jullie echt een huisje hebben en er dus echt voor een tijdje wonen. Da's toch weer compleet anders dan elke 3 dagen verder reizen. Genietze en ik blijf jullie volgen! XXX Lawax